Pagina's

zaterdag 2 februari 2013

Zeebarbeel met venkel en courgette uit de oven





Eerste post van deze blog is een feit. Een heerlijk visgerechtje met een schotel vol gezonde groenten. Ik zag bij de visboer zeebarbeel liggen. Eén van mijn lievelingsvissen. Het vlees is vast, smeuïg en zeer smakelijk. Het is een zeer gemakkelijk gerechtje om te maken wanneer je vrienden hebt uitgenodigd. Alles kan perfect in de oven bereid worden. Ik gebruik zeer vaak de oven om te koken. De oven is relax, dan kan je optimaal van de gasten genieten. Weinig werk voor een optimaal resultaat. Dat is meestal mijn invalshoek :-) 

Koken is improviseren dus de hoeveelheden kan je gerust aanpassen naar keuze. Zelf hou ik me ook niet altijd aan de hoeveelheden in recepten. 


Ingrediënten voor ongeveer 2 personen:

 

De groenten:
  • 1 venkel
  • 1 courgette
  • 1 teentje look, geplet
  • 10 olijven
  • 10 kerstomaatjes
  • 1 koffielepel venkelzaad
  • 1 koffielepel parmezaan, geraspt
  • sap van 1/2 citroen
  • koolzaadolie
  • takje rozemarijn
  • enkel takjes tijm
  • zwarte peper en fleur de sel
Oven 50min


De vis:`

  • 350 g zeebrasem
  • oregano, gedroogd
  • marjolein, gedroogd
  • rozemarijn
  • 1 teentje look, geplet
  • 1/2 citroen in schijfjes
  • zwarte peper & fleur de sel
Oven: 12min

De afwerking:

  • Rucola
  • Verse peterselie

De bereiding: 

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Begin met het bereiden van de groenteschotel want dat moet het langst in de oven.
  • Snij de venkel en de courgette in kleine stukken. De venkel heb ik in kleinere stukken gesneden. De courgette iets groter.
  • Plet de knoflook met de breedte van je mes en doe het teentje er op z'n geheel in. Het dient enkel om de groenten wat knoflook aroma te geven. Vergeet het op het einde niet opnieuw uit te halen.
  • Hak de olijven doormidden en doe deze in de ovenschotel. 
  • Laat de kerstomaatjes op z'n geheel en voeg ze ook aan de schotel toe. 
  • Doe 1 koffielepel venkelzaad en 2 koffielepels geraspte parmezaanse kaas, een takje rozemarijn en enkele takjes tijm bij het gerecht (hier mag je gerust wat meer of minder van gebruiken, naargelang je persoonlijke smaak). 
  • Doe het sap van 1/2 citroen erbij en overgiet het gerecht met een goede scheut koolzaadolie. 
  • Kruid af met vers geraspte zwarte peper en fleur de sel. 
  • Steek de groenteschotel in een voorgewarmde oven gedurende ongeveer 50 minuten. 
  • Was nu de rucola en doe hem in een kommetje. Ik gebruik de rucola onderaan op mijn bord. En dan leg ik alle ingrediënten erop zodat de sla een beetje krimpt van de warme ingrediënten. 
  • Leg de vis in een ovenschaal. Kruid met zwarte peper en fleur de sel. Leg op elke visfilet een klein takje rozemarijn en een schijfje citroen. Plet het teentje look en leg het ook op de visfilets. Doe er de gedroogde kruiden op. Zet de vis 10 - 15 minuten in de oven bij de groenteschotel. 
  • Op het einde heb ik nog wat verse peterselie over de groenten en de vis gestrooid. 
  • Smakelijk.





Ik leg alles nogal vrij nonchalant op mijn bord, zo heb ik het liefst, maar daar ben je natuurlijk vrij in he :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten